Wednesday 14 January 2015

Khatmiyya, Sufi authority, the al-Mirghani family, and Eritrean nationalism

Adapting to the new path: Khatmiyya, Sufi authority, the al-Mirghani family, and Eritrean nationalism during British Occupation, 1941–1949
Joseph Venosa; Journal of East African studies
14 Apr 2013.

تكييف للمسار الجديد: الختمية السلطة الصوفية وعائلة الميرغني والقومية الإريترية أثناء "الاحتلال البريطاني"، 1941–1949
بقلم جوزيف فينوسا
ملخص مقال بلآنجليزيه صدر في  

 


This article examines the relationship between Sufi authorities and political transformation in Eritrea during the mid- and late 1940s. It analyzes the role of Eritrea's largest and most influential Sufi order, the Khatmiyya, and how its leadership struggled to maintain its influence amidst the rapidly changing political and social climate initiated by the collapse of Italian colonial authority in 1941. With the arrival of the British Military Administration (BMA), much of the region comprising the Khatmiyya's historical heartland in western and northern Eritrea experienced rapid social and political transformation, as landless Tigre-speaking peasants mobilized a widespread emancipation movement to assert their economic independence, while other Muslim groups beyond the Khatmiyya's base articulated a pro-independence political platform. 

This article argues that Khatmiyya authorities were largely unable to transition the order from its previous role as an Italian-supported Sufi power into a legitimate authority in post-colonial Eritrea. The Khatmiyya leadership's half-hearted, compromised support for “serf” emancipation among Tigre-speaking groups and its eventual withdrawal from the Eritrean nationalist movement signaled a major decline in the order's influence by the end of the decade. This article thus looks at the role of Khatmiyya authorities to help illuminate one of the more complex and misunderstood aspects of Eritrea's early nationalist history. The article can be accessed at:


تكييف للمسار الجديد: الختمية السلطة الصوفية وعائلة الميرغني والقومية الإريترية أثناء "الاحتلال البريطاني"، 1941–1949
بقلم جوزيف فينوسا
ملخص مقال بلآنجليزيه صدر في مجلة 

14 Apr 2013
هذه المادة تتناول العلاقة بين السلطات الصوفية والتحول السياسي في إريتريا أثناء منتصف-وأواخر الأربعينات من القرن الماضي. ويحلل دور أكبر وأهم منهج الصوفية و من الأكثر نفوذا في إريتريا ، الختمية، وكيف كافحت قيادتها للحفاظ على نفوذها وسط التغير السريع للمناخ السياسي والاجتماعي بدأ قبل انهيار السلطة الاستعمارية الإيطالية في عام 1941. مع الوصول الإدارة العسكرية البريطانية ، شهدت جزءا كبيرا من المنطقة التي تضم معقل الختمية التاريخية في شمال وغرب إريتريا شهدت التحول الاجتماعي والسياسي السريع، كما تم تعبئة الفلاحين الذين لا يملكون أرضا بين اوساط الناطقين بالتغري حركة تحرر على نطاق واسع لتأكيد استقلالهم الاقتصادي، في حين أن جماعات إسلامية أخرى خارج قاعدة الختمية وقففت بوضوح مع اسياسية المؤيدة للاستقلال
يطرح هذا المقال أن السلطات الختمية كانت إلى حد كبير غير قادرة على الانتقال من دورها السابق كسلطة صوفية مدعومة من إيطالية إلى سلطة شرعية في مرحلة ما بعد الاستعمار في إريتريا. قيادة الختمية ، دعمت بفتور حركت التحرر التي قادتها الشعوب الناطقه بالتغري ضد الآقطاع وانسحابها في نهاية المطاف من الحركة الوطنية الإريترية ادي الي تدههورتآثيرها الي حد كبيرقبل نهاية العقد. وهكذا تتناول المقاله الي دور سلطت الختميه لتسليط الآدوا علي واحدة من القضايه المتشابكه والغير مفهومة بشكل واضح في الحركة الوطنية الآرتريه. الترجمة لي

No comments:

Post a Comment